Sydostlänken kan bli en av Sveriges viktigare godsjärnvägar
Sydostlänken kan bli en av Sveriges viktigare godsjärnvägar
Sydostlänken kallas en utbyggd järnväg mellan Södra Stambanan vid Älmhult via Olofström och ner till Blekinge Kustbana, vid Karlshamn. Den befintliga bandelen Älmhult - Olofström är cirka 40 km. Sträckan Olofström och Blekinge Kustbana är nybyggnad den omfattar cirka 15 km.
Arbetet med att få projektet till stånd har pågått i ett antal år. En gemensam kraftsamling från de fyra närmast berörda kommunerna Älmhult, Osby, Olofström och Karlshamn i samarbete med ett antal företag. Nu står även Region Blekinge, Region Skåne och Regionförbundet Södra Småland bakom projektet. Även EU har varit engagerade i projektet och bidragit ekonomiskt via projektet Motorways of The Sea. Från näringslivet är det IKEA, Karlshamns Hamn, Sparbanken i Karlshamn samt Vida AB, Volvo Cars och Volvo AB som aktivt deltar i projektet.
Upprustningen, tillbyggnaden och elektrifieringen av Älmhult-Olofström-Blekinge kustbana ingår i regeringens nationella trafikslagsövergripande plan för transportinfrastrukturen för perioden 2018-2029. Trafikverket har inlett arbetet med det planeringsarbete som krävs för ett genomförande enligt regeringsbeslutet i tidsperioden 2024-2029.
Nästa steg i den fysiska planläggningsprocessen och lagen om byggande av järnväg är en järnvägsplan. Tidigare utredningar innefattar en förstudie om spårupprustning och elektrifiering av befintlig bana mellan Älmhult och Olofström samt järnvägsutredning tillsammans med en miljökonsekvensbeskrivning för ny järnväg på sträckan Olofström till Blekinge kustbana.
För ytterligare information:
Peter Samuelsson, Karlshamns Hamn AB, 0709-77 24 61
peter.samuelsson@karlshamnshamn.se
Mer information om Sydostlänken finns på;
(länk till https://www.trafikverket.se/nara-dig/projekt-i-flera-lan/Sydostlanken-Almhult--Olofstrom--Blekinge-kustbana/)