Kinesiskt delegation besökte Karlshamns hamn för att diskutera transporter mellan Sverige och Kina via Karlshamn-Klaipeda
Kinesiskt delegation besökte Karlshamns hamn för att diskutera transporter mellan Sverige och Kina via Karlshamn-Klaipeda
Syftet är att skapa en transportkorridor för containers mellan Sverige och Kina via järnväg, s.k. ”land bridge”, från Kina till Klaipeda och vidare till Sverige via Klaipeda-Karlshamn.
Sverige är det land i Skandinavien som har störst handelsutbyte med Kina. Att man sedan är intresserade av Karlshamn är, den utmärkta infrastrukturen för järnväg till Klaipeda och den dagliga förbindelsen mellan Klaipeda och Karlshamn. Från Karlshamn kan sedan operatörer som Green Cargo nå hela Sverige och även Norge inom ett par dygn. Det ger förutsättningar för konkurrenskraftiga ledtider från dörr till dörr med miljöprofil.
Containrar från Sverige som transporteras med järnväg till Kina via t.ex Tyskland, måste lastas om i östra Polen, eftersom det är olika spårvidd i västra Europa och forna Sovjetunionen. Litauen har rysk spårvidd, varför containrar som går Karlshamn-Klaipeda kan skickas med järnväg direkt från Klaipeda.
Delegationen fick också möjlighet att skapa intressanta kontakter med svenska exportörer och transportörer via presentationer och nätverkande. Många svenska företag har behov av ett komplement för en del av sina transporter, med en ledtid som ligger mellan sjötransport och flyg.
Besöket i Karlshamn föregicks av en konferens, arrangerad av East West Transport Corridor Association, där Karlshamns hamn är medlem. Karlshamns hamn var också föredragshållare på konferensen, som ägde rum i både Vilnius och Klaipeda.
För mer information kontakta Karlshamns Hamn AB;
VD Mats Olsson
Tel 0454-30 50 00, 0709-73 15 94
Foto: Karlshamns Hamn AB